Om als ondernemer klaar te zijn voor de toekomst, is het essentieel om een goed onderbouwd ondernemersplan te hebben waarin je jouw missie, visie en ambities verzamelt. Dit plan zorgt ervoor dat zowel jijzelf als je stakeholders duidelijk begrijpen waar jouw focus ligt en welke groeirichting je met je onderneming wilt opgaan.

Ongeacht of je al lange tijd onderneemt of net bent begonnen, is het nu meer dan ooit belangrijk om te laten zien dat je een positieve impact creëert waar jouw omgeving, regio, land, Europa, de wereld en natuurlijk jijzelf van kunnen profiteren. Ontwikkel je eigen positieve impact.

Door transparant te communiceren, geef je jouw stakeholders inzicht in jouw koers en bied je hen de mogelijkheid om mee te denken en te participeren.

Het Impact Transitieplan is een waardevol document waarin de nodige energie gestoken moet worden, zowel bij de start van je onderneming als gedurende je ondernemerschap. Ik kan een rol spelen binnen jouw organisatie door ondersteuning te bieden bij het ontwikkelen en implementeren van het plan. Dit kan ik concreet aanbieden via verschillende programma’s waarin ik fungeer als inspirator, gids en coach.

Het draait voornamelijk om het ontwikkelen van specifieke vaardigheden op het gebied van ondernemerschap en assortimentsselectie. Hieronder worden deze vaardigheden verder toegelicht, zodat je een beter beeld krijgt van de focusgebieden die relevant zijn voor jou als ondernemer om uiteindelijk klaar te zijn voor de nieuwe manier van ondernemen. De expertise die ik met jou deel komt rechtstreeks uit de praktijk, waar ik zelf als ondernemer goede resultaten heb behaald, met onder andere een sterke focus op rendement.

 

Ondernemersvaardigheden

Ontdek een reeks krachtige ondernemersvaardigheden die jou als ondernemer versterken om duurzamer te kunnen ondernemen. Deze vaardigheden, ook wel “tools” genoemd, zijn gebundeld in de Impact Ambitie Box.

Deze box vormt een belangrijk onderdeel van het Impact Transitie Plan. Het draait hier specifiek om de ambitie die jij als ondernemer hebt om een positieve impact te creëren. Tegenwoordig vraagt ondernemerschap om echte ambities die verder gaan dan de traditionele manier van zakendoen in de oude economie. Met de tools die binnen de diverse programma’s worden aangeboden, worden de “blinde vlekken” waar je als ondernemer misschien niet bewust van bent, tastbaar en vooral ook werkbaar. Focus is essentieel, maar het is belangrijk om bewust te zijn van de gebieden waar je in de nabije toekomst aandacht aan moet besteden.

Het Impact Ambitie Box bestaat uit de volgende onderdelen:

Het Ambitie Web (AW) biedt ondernemers visueel inzicht in de duurzaamheidsinspanningen van hun teams, gericht op versterking van de onderneming. Aan de hand van een vragenlijst geeft de ondernemer aan waar de focus ligt binnen zijn onderneming en wordt dat vertaald via  “Ambitie Web”. Dit web kan je dan vervolgens gebruiken in je jaarverslag, op je website en voor interne communicatie richting je team.

Het invullen van het Ambitie Web is een goede eerste stap, maar het moet gevolgd worden door concrete acties. Deze acties worden uiteraard gebaseerd op de vastgestelde thema’s, doelen en targets vanuit het Ambitie Web. Het Ambitie Plan helpt je om over te gaan tot actie!

Het Ambitie Plan bestaat uit twee delen:

  1. Het invullen van een Ambitie tabel
  2. Het samenstellen van een actielijst

Een ambitiekaart is een ansichtkaart waarop geplande acties met betrekking tot de thema’s, doelen en targets extra worden benadrukt. Deze ansichtkaart wordt op vooraf bepaalde datum gestuurd naar de ondernemer of leidinggevende om te zorgen dat de ambities ook voor de langere periode op scherp blijven staan.

Op de voorkant wordt de einddatum vermeld en op de achterzijde staat een samenvatting van de acties uit het Ambitie Tabel, samen met de gegevens van de leidinggevende of eigenaar, zodat zij op de hoogte zijn van de acties die worden nagestreefd vóór de specifieke datum.

De 5 segmenten die op de Ambitietabel worden genoemd zijn:

  • Stakeholder
  • Directe Effecten
  • Indirecte Effecten
  • Output
  • Activiteiten

Product level

Naast ondernemersvaardigheden is het ook essentieel om je producten en/of diensten op de juiste manier vorm te geven, zodat je zelf de controle kunt behouden. Uiteindelijk is het doel dat je producten naadloos aansluiten bij je bedrijfsfilosofie van Duurzaam Ondernemen. Een van de tools die ik aanbiedt om het product level te bepalen is het product paspoort.

Het Productpaspoort biedt inzicht in jouw assortimentskeuzes en helpt bij het samenstellen van een assortiment dat in lijn is met jouw bedrijfsfilosofie. Door producten te analyseren via het productpaspoort, krijg je een duidelijk overzicht en een beter begrip van de sterke en zwakke punten van de producten die je voert. Het werkt ook bij (potentiële) nieuwe producten, die direct voldoen aan de juiste richtlijnen.

Met het Productpaspoort kun je alle verplichte en aanvullende informatie die op een etiket geplaatst kan worden, overzichtelijk en gemakkelijk beheren. Ik begrijp dat de hoeveelheid informatie overweldigend kan zijn. Daarom heb ik een handige QR-code op het etiket geplaatst die vanaf 2027 definitief de barcode gaat vervangen.

Benieuwd naar de details?

Wil je meer weten over het Impact Transitieplan, ontwikkelen van je ondernemersvaardigheden en/of productlevel en hoe je dit kunt implementeren binnen jouw eigen onderneming? Neem dan contact met mij op, zodat je kunt ervaren op welke manier ik je kan helpen om jouw duurzame idealen binnen jouw organisatie te implementeren.

Neem dan contact op met mij via 06-51000901 of mail marco@marcoagema.nl.