Geboekte resultaten

Interview Transitie Coalitie Voedsel

Twee weken geleden stond de agenda van Marco Agema, oprichter van Snackbar van de Toekomst, nog bomvol met evenementen waar hij gezonde snacks zou verkopen. Dat doet hij vanuit zijn inspiratiewagen om mensen, ondernemers en organisaties te laten zien en proeven dat lekker en verantwoord eten wél hand in hand gaan. Nu het coronavirus de evenementensector heeft ontwricht, zijn de bladzijden van zijn agenda leeg. Maar bij de pakken neer zitten doet hij niet. Iedereen die er door de crisis even doorheen zit, zou als oppepper een half uurtje met Marco moeten bellen. Want de Groningse optimist heeft een aanstekelijk enthousiasme, denkt in mogelijkheden en wil anderen daarin meenemen.

Terug naar de kern
“Het is koffiedikkijken hoe dit jaar eruit gaat zien. Ondanks het opdrogen van mijn inkomsten, kan ik de stilte wel waarderen. Deze periode gebruik ik om terug te gaan naar de kern, om te kijken waar het allemaal om draait. Ik ben bezig met het scherper maken van mijn missie/visie maar ook met mijn marketingbeleid. Ideeën waar ik eerder nooit tijd voor had, krijgen nu aandacht”. Marco ziet de kans schoon om anderen te prikkelen hetzelfde te doen. “We moeten onszelf weer opnieuw uitvinden. Nu is het de tijd om vooruit te kijken en te laten zien dat het anders kan. We zijn als mens ontzettend innovatief, gebruik dat om de toekomstbeelden van 2030/2050 te realiseren. Nu mijn inspiratie wagen is weggevallen, help ik bedrijven met het MVO-beleid. Hoe kunnen zij opschalen naar meer duurzaam, meer lokaal en meer verantwoorde keuzes”.

Lees het hele interview (PDF)

‘Bewust snacken bij Piepers en Paupers in Veenhuizen’

In de voormalige strafkolonie in het Drentse Veenhuizen vind je Piepers en Paupers, een zogenoemd Frietrestaurant. Jan Willems en Alida van Dellen zijn de trotste eigenaren.

Hier geniet je van een huisgemaakt frietje met Clean Label Mayonaise, belegde broodjes en salades. Het is niet zomaar een frietje, alle ingrediënten komen uit de regio, zo komen de aardappels voor de patat uit Veenhuizen zelf.Het vlees voor de kroketten en het huisgemaakte stoofvlees komt van de Blakervelderhoeve in het nabij gelegen Langelo. ‘Daar lopen de koeien vrij rond, dat vind ik belangrijk’ licht Willems toe.

Om tot het uiteindelijke concept te komen heeft Willems minstens een half jaar met Marco Agema gestoeid, vertelt hij. Nieuwe ideeën ontstaan samen. Agema is vooruitstrevend in snackbarwereld, hij denkt ver vooruit. De strategie is dat je door het assortiment aan te passen de gast bepaalde keuzes laat maken. Als je alleen maar lokale producten aanbied, kiest de klant automatisch lokaal!

Lees het hele artikel

Project Meerstad

Introductie: Hoe ziet het project in Meerstad eruit en wat maakt het tot een waardevol project?
In Meerstad zal in 2021 een plek worden ingevuld met horeca, een kans en een droom in 1.
Het waterdorpje Meerstad groeit inmiddels als kool en onderscheidt zich met duurzame bouw en veel natuur.

Waar was jij naar opzoek?
Eén van de eisen van zowel Bureau Meerstad als van mij was dat we lokaal en bewust bezig gaan. Niet alleen van ons richting gast maar vooral ook qua leverancier richting ons.
Hierin hadden wij nog lang niet alle kennis in huis.

Waarom koos jij voor Marco’s zijn diensten?
Ik ken Marco zakelijk al bijna tien jaar, via het bestuur van Koninklijk Horeca Nederland zijn we elkaar beter leren kennen. Daar bracht hij ons telkens weer op verrrassende wijze, en op een ‘ogen openende methode’ in contact met duurzaamheid, gezond en lokaal.
Door de jaren heen viel hij op met anders denken en verraste hij klant en collega op dit gebied.

Wat heeft het jou opgeleverd door met Marco samen te werken?
Ik had in korte tijd veel informatie nodig op gebied van duurzaamheid en lokaal ondernemen.
Marco liet de mogelijkheden en de kansen zien waardoor we met het concept de juiste (en fijne) weg zijn ingeslagen.

Hoe kijk jij terug op de samenwerking met Marco?
In één woord: FIJN. In twee woorden: heel fijn en in meer woorden:
Een aangename samenwerking, denkt mee, komt zelf met contacten en ideeën. Waar ik dacht de vele infomatie rijker te zijn, was er al weer nieuwe informatie. Dit laatste sluit aan bij zijn stelling dat duurzaamheid elke dag verandert.

Werkwijze

  • Kennismakingsgesprek
  • Overzicht bieden van 0-meting
  • Plan schrijven en overhandigen
  • Uitvoering
  • Evalueren

Maximale tijdspad is 3 maanden. Meerdere werkbezoeken en contactmomenten op afstand met als eindresultaat een gedegen duurzaamheidsplan.

Standaard werkschema: Vanaf €700,- (excl. BTW)

Contact opnemen